مطالعه یک فرآیند شرطی و اکتسابی جهت افزایش معلومات است. یعنی مرحله به مرحله پیش میرود و دارای بخشهای مختلفی مانند: مهارتهای قبل از مطالعه، ایجاد آمادگی، پیش مطالعه و … است. برای این که ما در مطالعه شرطی بشویم باید شرایطی را در نظر بگیریم، از جمله مکان مطالعه، زمان مطالعه و روش یا تکنیک مطالعه که در این مقاله به شرح هر یک به اختصار میپردازیم.
مکان مطالعه:
بهتر است برای مطالعه ثمربخش جای ثابتی را انتخاب کنیم مثلا پشت میز بنشینیم و مطالعه کنیم. در مورد نور مکان مطالعه بهتر است از دو ترکیب نوری هم طیف زرد و هم طیف سفید استفاده کنیم تا چشم ها خسته نشوند. دمای اتاق مطالعه باید در حدود ۲۵ درجه سانتیگراد باشد چون احساس گرمای زیاد باعث حواس پرتی و خواب آلودگی می شود. هر چقدر فضای دورتان هنگام مطالعه محدودتر باشد میزان حواس پرتی تان نیز کمتر خواهد بود. بهترین جا برای درس خواندن منزل است ولی اگر به هر دلیل نمی توانید در خانه مطالعه کنید، از فرهنگسراها یا کتابخانه ها استفاده کنید.
زمان مطالعه:
هیچ قانونی برای زمان مطالعه نداریم هر وقت که راحت بودید چه صبح زود و چه شب تا دیروقت می توانید مطالعه کنید و درس بخوانید. ولی سه زمان در یادگیری مهم است که بهتر است در این زمان ها مطالعه کنید:
. جمله های صحیح یا غلط را مشخص کنید . ( هر مورد 0/5 نمره ) الف : شاه عباس صفوی از هنرمندان و دانشمندان حمایت می کرد . ص غ ب : نظامیه تقلیدی از دانشگاه های امروزی جهان است . ص غ ج : نفت خام پس از استخراج از طریق لوله به پالایشگاه ها منتقل می شود . ص غ د : در اوایل قرن دهم هجری حکومت ایران قدرتمند بود . ص غ 2 . گزینهی صحیح را با علامت ( × ) مشخص کنید . ( هر مورد 0/5 نمره ) الف : یکی از موضوعات مهم در روابط دوستی .............. است . آرامش انتخاب دوست مقام و پول قوی بودن ب : ما از روی چه چیزی می فهمیم که تصمیم ما خوب بوده است یا نه ؟ تصمیم عکس العمل دیگران نتایج تصمیم سخن اطرافیان ج : کدام بنای تاریخی در میدان نقش جهان قرار دارد؟ پل خواجو سی و سه پل منار جنبان بازار قیصریه د : کدام محصول از غلات است ؟ عدس ذرت لوبیا لپه
−به جای سؤال از اطلاعات به خاطر سپرده شده دانش آموزان ، اطلاعات لازم به آ نها داده شود و باسؤالات مناسبی از دانش آموزان خواسته شود از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات داده شده،استنباط و ادراک خود را از موضوع بیان کنند.
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که دانش آموزان در موقعیت های فرضی قرار گیرند و به سؤالات مطرح شده در آن مورد پاسخ دهند. سؤالاتی که مثلا ممکن است نیازمند تصمیم گیری به جای شخصیتهای موجود در آن موقعیت باشند یا ...
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که پاسخگویی به آنها مستلزم برقراری ارتباط بین مفاهیم عنوان شده و استنباط و نتیجه گیری از آن باشند.
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که پاسخگویی به آنها مستلزم درک و تشخیص شرایط موجود وپیش بینی نتایج و پیامدهای آن باشند.
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که دانش آموزان برای استدلال در مورد پاسخهای خود، اطلاعات مطرح شده در درس را بیان کنند.
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که دانش آموزان برای مقایسة دو موضوع، اطلاعات مطرح شده دردرس را به میان بکشند.
−در طراحی سؤالات دو موقعیت فرضی برای دانش آموزان طرح شود تا آنها از طریق مقایسة شرایط موجود در آنها و نیز نتایج و پیامدهای انتخاب هر کدام، نقش عوامل مؤثر بر نتیجه و نوع تأثیر آنها را بیان کنند.
− سؤالات به گونه ای باشند که دانش آموزان نظر خود را ارائه کرده و بتوانند برای دفاع از نظرخود، از محتوای کتاب دلایل قابل قبول ذکر کنند.
−طراحی یک موقعیت و اظهار نظر در مورد مسائل طرح شده و درخواست بررسی درستی یا نادرستی آن نظر از دانش آموزان بر اساس مطالب درس
چگونه بفهمیم یک ماده اسیدی است یا بازی ؟
در جهان میلیونها مادهی شیمیایی وجود دارد. بعضی از آنها دارای خاصیت اسیدی و بعضی دیگر دارای خاصیت بازی هستند.
میزان اسیدی و بازی بودن مواد بوسیلهی واحدهای PH اندازه گیری میشود. شاخص مورد استفاده محدودهای بین 0 تا 14 دارد. موادی که PH پائینتر از 7 دارند اسید، آنهایی که PH مساوی 7 دارند خنثی و آنهایی که PH بالاتر از 7 دارند را باز مینامند. موادی که PH خیلی پایین دارند اسید قوی و آنهایی که PH خیلی بالا دارند باز قوی هستند. اسیدها و بازهای غلیظ بسیار خورنده و خطرناک هستند.