نامونامخانوادگی: تاریخ: آبان ماه91 امتحان : اجتماعی |
||
ردیف |
عزیزان با توکل بر خدا به سوالهای این در س پاسخ دهید |
بارم |
1 |
کدام موردمی تواند برای انسان هااحساس ناخوشایندی داشته باشد؟ الف)اجتماعی بودن انسان ها ب)تنهایی انسان ها ج)نیازبه دوست داشتن انسان ها د)نیازبه محبت دیدن انسان ها |
1 |
2 |
بعد از انتخاب دوست، چه موضوعی در آداب دوستی مهم است؟
|
1 |
3 |
حفظ دوستی به چه معناست؟
|
1 |
4 |
رعایت چه نکاتی باعث حفظ دوستی ها می شود؟
|
1 |
5 |
چرا برای دوستی حد و مرزی مشخص شده است؟
|
1 |
6 |
چرا باید از دوستی های افراطی پرهیز نمود؟
|
1 |
7 |
در روابط دوستان و بزرگ ترها، گاهی موقعیت هایی پیش می آید که افراد از ما درخواست های نابجایی دارند، در این مورد چه باید بکنیم؟
|
1 |
8 |
چرا گاهی در روابط دوستانه «نه گفتن »این قدر سخت است؟
|
1 |
9 |
اگر انسان برخلاف عقیده ی خویش، همه ی خواسته های دیگران را قبول کند و بخواهد آن ها را راضی نگه دارد چه اتفاقی پیش می آید؟
|
1 |
10 |
منظور از ضرب المثل زیر چیست؟ »! پیدا کردن دوست آسان است امّا نگهداری آن مشکل «
|
1 |
11 |
این سخن ازکیست؟(بدترین افرادکسانی هستندکه درمیان مردم سخن چینی می کنند وبین دوستان جدایی می اندازند) الف)حضرت علی ع ب)امام محمدباقرع د)امام جعفرصادق ع ج)حضرت محمدص
|
1 |
12 |
انسان موجودی...................است ونمی تواند.....................زندگی کند.
|
1 |
13 |
هرکس ادب نداردعقل هم ندارد. صحیح غلط
|
1 |
14 |
یکی ازفواید مهم دوستی آن است که انسان ..................یادمی گیرد.
|
1 |
15 |
دوست خوب مایه ی ................است.
|
1 |
16 |
چرا انتخاب دوست برا ی هرکسی یک موضوع مهم است ؟
|
1 |
17 |
خداونددرسرشت انسان هامیل به..................و..................ونیازبه.................را قرارداده است.
|
5/1 |
18 |
هرکسی می تواند شایستگی دوست شدن با انسان راداشته باشد صحیح غلط
|
1 |
19 |
حضرت علی می فرماید:با نیکان همدلی و رفاقت کن تا ........................... ................................................................................................................... |
5/1 |
کشاورزی در ایران
ایران یکی از نخستین کشورهای دنیا است که در آن کشاورزی و زراعت آغاز گردیدهاست. تقریبا یک سوم زمینهای ایران قابلیت کشاورزی را دارند اما به دلیل خاک نامرغوب و نامناسب بودن توزیع آب در بیشتر نواحی، در اکثریت زمینهای قابل کشت در ایران کشت و زراعتی انجام نمیشود. فقط ۱۲٪ از وسعت ایران تحت عملیات کشاورزی میباشند (شامل باغات، تاکستانها و زمینهای قابل کشتکاری) اما کمتر از یک سوم از زمینهای قابل کشتکاری تحت آبیاری بوده و مابقی تحت کشاورزی خشک میباشند. شمال و شمالغرب ایران دارای خاک حاصلخیز هستند.
تاریخچه
ایران یکی از نخستین کشورهای دنیا میباشد که در آن کشاورزی و زراعت آغاز گردیده و انسان اولیه برای اولین بار در فلات ایران به کشت و آبیاری و پرورش دام مشغول شدهاست. در قرن اول پیش از میلاد ایرانیها همه درختان میوهای که در یونان کشت میشده (به استثنای زیتون) کشت میکردهاند. با هجوم اسکندر کشاورزی ایران رو به زوال گذاشت و بسیاری از مزارع از بین رفت و این وضع تا زمان به حکومت رسیدن اردشیر بابکان ادامه یافت. ساسانیان به بازسازی قناتها و تشویق و گسترش کشاورزی، باغبانی و دامپروری پرداختند. پس از ساسانیان تا حمله مغول، کشاورزی ایران به تناوب دچار رکود (در زمان بنی امیه) و پیشرفت (در زمان بنی عباس و حکومتهای محلی) گردید.
دانشمندان این سرزمین در خلال مطالعه درباره ویژگی دارویی گیاهان به امور کاملا فنی نیز میپرداختند و دستگاههایی برای بهره برداری از آب تهیه دیدند که از آن جمله میتوان چرخ چاه خودکار را نام برد.
سنگ از نظر زمینشناسان به مادهی سازندهی پوسته و بخش جامد سستکرهی زمین گفته میشود. سنگها از یک یا چند کانی درست شدهاند و از نظر چگونگی پدید آمدن در سه گروه سنگهای آذرین، سنگهای رسوبی و سنگهای دگرگونی جای میگیرند.
سنگهای آذرین از سرد شدن گدازهی آتشفشانها به وجود میآیند.
سنگهای رسوبی پیامد فرسایش سنگها و انباشته شدن رسوبها در دریاها هستند.
هنگامی که سنگی در فشار و گرمای زیاد قرار گیرد، سنگ دگرگونی پدید میآید.
سنگها و کانیها
کرهی زمین از نظر ویژگیهای فیزیکی ساختار لایهای دارد. بخش مرکزی آن جامد است، بیشتر از آهن و نیکل درست شده و هستهی درونی نامیده میشود. پیرامون هستهی درونی را لایهی مایعی از آهن و نیکل فراگرفته که هستهی بیرونی نام دارد. پیرامون هستهی بیرونی را لایهای به نام گوشته در بر میگیرد که خود از لایهای جامد و سخت به نام گوشتهی زیرین و لایهای نرمتر و خمیری به نام سستکره درست شده است. پیرامون گوشته را لایهی نازک و جامدی به نام پوسته فراگرفته که بیشتر از سیلیس، اکسیژن و آلومینیوم درست شده است. زمینشناسان به مواد طبیعی و بی جان سازندهی پوسته سنگ میگویند و بیرونیترین لایهی زمین را سنگکره مینامند.
اتشفشان یک ساختمان زمین شناسی است که به وسیله آن مواد آتشفشانی ( به صورت مذاب ، گاز ، قطعات جامد یا هر سه) از درون زمین به سطح آن راه می یابند. انباشتگی این مواد در محل خروج، برجستگی هایی به نام کوه آتشفشان ایجاد می نماید.
آتشفشان یکی از پدیده های طبیعی و دائمی زمین شناسی است که در طول تاریخ زمین شناسی نسبتا بدون تغییر باقی مانده و در ایجاد، تحول و تکامل پوسته و گوشته زمین نقش اساسی داشته و دارد.
مواد مذاب توسط نیروی ارشمیدس یا فشار گازها و به دلیل سبكتر بودن ماگما از سنگ های اطراف خود به بالا رانده میشود و در نهایت در نواحی از پوسته كه ضعیف میباشد پوسته را شكسته و ماده مذاب به سطح زمین میرسد.
مواد مذابی كه در زیرزمین قرار دارند و از طریق دودكش یا لوله آتشفشانی به طرف بالا حركت مینمایند اصطلاحاً ماگما نامیده میشوند. بعد از اینكه این ماگما از آتشفشان فوران نموده با آن لاوا (گدازه) گفته میشود.
گدازه هنگامی كه از دودكش به خارج حركت مینماید ماده گداخته سرخ و متخلخلی میباشد اما در اثر سرد و اكسید شدن به رنگ قرمز تیره، خاكستری و یا رنگ های دیگر تغییر مینماید. گدازههای خیلی داغ، دارای گاز فراوان همچنین حاوی آهن و منیزیم به صورت سیال بوده و جریانی نظیر قیر داغ دارند. در صورتی كه گدازههای سردتر، با گاز كم و درصد بالای سیلیس و سدیم و پتاسیم جریان آرامی نظیر حركت عسل غلیظ روی شیب دارند.
مه به دلایلی متفاوت شکل می گیرد که نحوه تشکیل و مشخصات انواع آن به شرح زیر است:
این مه در صورتی شکل می گیرد که یک توده هوای گرم با رطوبت نسبتا زیاد به طور افقی (فراررفتی) روی سطحی خنکتر حر کت کند که دمای این سطح، زیر نقطه شبنم توده هوای گرم باشد.
هنگامی که بر اثر هدایت توام با آشفتگی، هوا تا زیر نقطه شبنم خنک شود، بخار آب متراکم شده، قطره های آب غبار مه را ایجاد می کند. این نوع مه که تحت شرایطی متنوع از سرعت باد شکل گرفته و دوام می یابد، درجه تلاطم بیتشرین ارتفاع هوای سرد را تعیین می کند. این ارتفاع با ازدیاد سرعت باد افزایش می یابد بنابراین گرادیان(اختلاف) دمایی بین هوا و سطح به همراه میزان تلاطم، احتمال تشکیل مه فرارفتی را معین می کند.
سرعت های کم باد شرایط بهتری را مهیا می سازد، البته با گرادیان دمایی شدیدتر مه فرارفتی می تواند در بادهای شدید نیز ایجاد شود.
كودكان بیش فعال - همانگونه كه از این عنوان برمی آید- بسیار پرتحرك اند و نمی توانند یک جا آرام بنشینند. آنها اضافه بر ناآرامی بسیار زیاد، نوعی اضطرار و اجبار برای خرابكاری نیز دارند. آنان اشیا را می شكنند یا پرتاب می كنند. همچنین كنجكاوی بسیار از خود نشان می دهند و نه تنها اسباب بازیهایشان را خراب می كنند، بلكه اشیاء و وسایل منزل را نیز دستكاری و خراب می كنند. كارهای خطرناك را دوست دارند و ابداً احساس خطر نمی كنند. بنابراین رفتارهایی بی مهابا از آنها سرمی زند. برخی از بزرگسالان آنها را افرادی بی باك و شجاع تصور می كنند؛ در حالی كه این رفتارهای بی مهابا نشانگر این واقعیت است كه احساس خطر واقعی - كه یك احساس طبیعی است و بایستی در كودكان وجود داشته باشد - در این بچه ها وجود ندارد. بازی های خطرناك - از جمله بازی با كبریت - و علاقه به وسایلی چون كارد و چاقو نشانه های دیگری از گرایشها و رفتارهای غیرطبیعی این بچه هاست.
كودكان بیش فعال در مورد كارها و اشیایی كه به طور طبیعی باید در برابر آنها احساس خطر كنند، خطری احساس نمیكنند؛ و اختلالات سلوك در این كودكان بعضاً دیده می شود؛ مثلاً بعضی از آنها رفتارهای پرخاشگرانه دارند یا برای آسیب رساندن به دیگران آنان را تهدید می كنند. ممكن است به حیوانات نیز صدمه بزنند. بعضی دیگر در اعمالی چون سرقت و تقلب و به طور كلی كارهایی كه تخلف از قوانین و مقررات محسوب می شود شركت می كنند
امروزه بسیاری از مادران و پدران از شیطنت بسیار زیاد كودكانشان شكایت دارند. آنها اظهار می دارند كه فرزندشان مرتب در حال حركت و فعالیت است و نوعی حالت بی قراری و ناآرامی در او مشاهده می كنند. برخی از این والدین از فقدان تمركز حواس و ضعف درسی كودك نیز صحبت می كنند. آنها علت این فعالیت بیش از اندازه را نمی دانند و مرتب فرزندشان را مورد سرزنش قرار می دهند. این كودكان بعضاً مورد انتقاد و تنبیه
بسیار زیاد قرار می گیرند. عدهای از پدر و مادرها كنترل خود را از دست می دهند و این كودكان را به شدت كتك می زنند یا آنها را تهدید می كنند. در این نوشتار سعی شده است پدیده بیش فعالی در كودكان توضیح داده و راههای برخورد مناسب با این حالت ارائه شود.
. جمله های صحیح یا غلط را مشخص کنید . ( هر مورد 0/5 نمره ) الف : شاه عباس صفوی از هنرمندان و دانشمندان حمایت می کرد . ص غ ب : نظامیه تقلیدی از دانشگاه های امروزی جهان است . ص غ ج : نفت خام پس از استخراج از طریق لوله به پالایشگاه ها منتقل می شود . ص غ د : در اوایل قرن دهم هجری حکومت ایران قدرتمند بود . ص غ 2 . گزینهی صحیح را با علامت ( × ) مشخص کنید . ( هر مورد 0/5 نمره ) الف : یکی از موضوعات مهم در روابط دوستی .............. است . آرامش انتخاب دوست مقام و پول قوی بودن ب : ما از روی چه چیزی می فهمیم که تصمیم ما خوب بوده است یا نه ؟ تصمیم عکس العمل دیگران نتایج تصمیم سخن اطرافیان ج : کدام بنای تاریخی در میدان نقش جهان قرار دارد؟ پل خواجو سی و سه پل منار جنبان بازار قیصریه د : کدام محصول از غلات است ؟ عدس ذرت لوبیا لپه
−به جای سؤال از اطلاعات به خاطر سپرده شده دانش آموزان ، اطلاعات لازم به آ نها داده شود و باسؤالات مناسبی از دانش آموزان خواسته شود از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات داده شده،استنباط و ادراک خود را از موضوع بیان کنند.
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که دانش آموزان در موقعیت های فرضی قرار گیرند و به سؤالات مطرح شده در آن مورد پاسخ دهند. سؤالاتی که مثلا ممکن است نیازمند تصمیم گیری به جای شخصیتهای موجود در آن موقعیت باشند یا ...
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که پاسخگویی به آنها مستلزم برقراری ارتباط بین مفاهیم عنوان شده و استنباط و نتیجه گیری از آن باشند.
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که پاسخگویی به آنها مستلزم درک و تشخیص شرایط موجود وپیش بینی نتایج و پیامدهای آن باشند.
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که دانش آموزان برای استدلال در مورد پاسخهای خود، اطلاعات مطرح شده در درس را بیان کنند.
−سؤالات به گونه ای طراحی شوند که دانش آموزان برای مقایسة دو موضوع، اطلاعات مطرح شده دردرس را به میان بکشند.
−در طراحی سؤالات دو موقعیت فرضی برای دانش آموزان طرح شود تا آنها از طریق مقایسة شرایط موجود در آنها و نیز نتایج و پیامدهای انتخاب هر کدام، نقش عوامل مؤثر بر نتیجه و نوع تأثیر آنها را بیان کنند.
− سؤالات به گونه ای باشند که دانش آموزان نظر خود را ارائه کرده و بتوانند برای دفاع از نظرخود، از محتوای کتاب دلایل قابل قبول ذکر کنند.
−طراحی یک موقعیت و اظهار نظر در مورد مسائل طرح شده و درخواست بررسی درستی یا نادرستی آن نظر از دانش آموزان بر اساس مطالب درس
با استفاده از این آزمایش یک گردباد کوچک را از نزدیک ببینید.
الف( قصه خواني
قصه خواني، ساده ترين شيوه ي ارائه ي قصه است . براي اين كار ،قصه گوكتاب رابه دست مي گيرد ومتن آن رابراي مخاطب مي خواند. قصه خواني براي كودكاني كه هنوزبه مدرسه نرفته اند،مناسب است. زيراآنان دوست دارند رازخطوط سياه كتاب ها را كشف كنند.